PBB(پل تلسکوپی)

PBB چیست؟

PBB کوتاه شده ی passenger boarding bridge به معنای پل انتقال مسافربه هواپیما می باشد.

دو مدل از انواع رایج پل های اتصال به هواپیما:

T- head passenger boarding bridge

Apron drive

هدف اصلی ساخت پل تلسکوپی

هدف اصلی از ساخت و نصب پل های انتقال مسافر، ارتباط بین ترمینال و هواپیما به منظور سهولت در جابه جایی مسافر و کادر پرواز با سرعت و ایمنی بالا (از ترمینال به هواپیما و بالعکس) است که در فرودگاه های بزرگ دنیا استفاده می شود. 

مزایای استفاده از پل های اتصال به هواپیما :

  • ایمنی:ایمنی مسافران و به حداقل رساندن ترافیک وسایل نقلیه و تجهیزات جانبی در اطراف هواپیما
  • امنیت:کاهش دسترسی مسافران به رمپ فرودگاه
  • راحتی:عدم نیاز به پلکان، سر پوشیده و دارای سیستم های تهویه هوا مطبوع
  • به حداقل رساندن خدمات مارشالر:کاهش نیاز به نیروی انسانی برای نظارت بر رمپ، عدم نیاز به تجهیزات متحرک
  • طراحی ساخت مطابق سفارش مشتریان:طراحی پل باتوجه به سازه و محیط ترمینال و نیاز مشتری
  • کاهش هزینه های بهره برداری:سازه پل دارای قابلیت نصب تجهیزاتی شامل PCA (سیستم تهویه مطبوع) و GPU (سیستم تامین کننده جریان برق400هرتز) می باشد. 
  • حرکت سریع و مطمئن:استفاده از تکنولوژی PLC و سیستم های نیمه اتوماتیک
  • محصولات با کیفیت و قابل اعتماد:استفاده از استاندارد C5-M در رنگ آمیزی
  • سهولت در تعمیر و نگهداری:انجام خدمات درکوتاه ترین زمان ممکن

 آشنایی با خدمات شرکت صنایع بال در این زمینه :

  • سرویس های پیشگیرانه  (PM): سرویس و نگهداری پیشگیرانه به فرایند نگهداری گفته می‌شود که به صورت مرتب انجام شده و هدف آن کاهش احتمال خرابی یا از کارافتادگی است. سرویس و نگهداری پیشگیرانه در هنگامی که تجهیزات در حال کار کردن هستند انجام می‌شود نه پس از خرابی آنها. در نتیجه هدف آن جلوگیری از توقف فرایند بدلیل خرابی‌های ناگهانی است.
  • بهسازی و نو سازی : شرکت صنایع بال توانایی ارتقا و به روز رسانی تمامی قسمت های پل مطابق با تکنولوژی روز دنیا را دارا می باشد. همچنین توانایی ارتقا سیستم های مختلف حرکتی و کنترلی مرتبط با پل های ساخت قدیم را نیز دارد.
  • تعمیر و نگهداری : تعمیر و نگهداری تجهیزات از نظر گروه صنعتی بال به معنای طرح ریزی و انجام فعالیت هایی برروی تجهیزات است که باعث عملکرد مستمر آنها و درتنیجه انجام هرچه بهتر خدمات می شود.
  • تامین لوازم یدکی : تامین لوازم یدکی مورد نیاز تمامی بخش های پل در کمترین زمان ممکن بدون نیاز به ایجاد وقفه در کارکرد پل
  • راهبری: این مجموعه قابلیت راه اندازی، هدایت و کنترل پل های تلسکوپی مطابق سفارش مشتری را دارد و با به کارگیری نیرو های کارآمد و خبره در این زمینه مشتریان را یاری می دهد.
  • آموزش: گروه صنعتی بال قادر به آموزش در تمام زمینه های مورد نیاز جهت نصب و راه اندازی و راهبری انواع  پل ها می باشد.

گروه صنعتی بال و PBB

گروه صنعتی بال براساس سه دهه تجربه کارآمد در صنعت تولید تجهیزات فرودگاهی، قادر به تولید پل های انتقال مسافر با طراحی مبتکرانه، دقیق و با کیفیت است. پل های ساخته شده توسط این شرکت قادر به اتصال به انواع هواپیماها (تیپ های C,D,E,F) می باشد. به علاوه  شرکت صنایع بال برای همه ترمینال ها و اپرون ها مطابق با نیازهای خاص، خدمات  PBB را ارائه می دهد.

تامین سایر تجهیزات پشتیبانی زمینی(GSE)صنایع بال

گروه صنعتی بال برای فرودگاه ها و خطوط هوایی تجهیزات شامل سیستم تهویه هوای مطبوع هواپیما (PCA) پرتابل و ثابت، سیستم هدایت پارک هواپیما VDGS، واحد تامین برق 400 هرتز(GPU) پرتابل و ثابت را فراهم می کند که تمامی این تجهیزات در این مجموعه تهیه می شوند.

گروه صنعتی بال تعمیر و نگهداری PBB،PCA،GPU،VDGS، بهره برداری، آموزش، قطعات یدکی، ارتقا و بازسازی، نصب و راه اندازی را با توجه به نیاز شما ارائه می دهد.

اجزای پل تلسکوپی:

1.روف تاپ

روف تاپ یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی می باشدکه با استفاده از کویل های گرمایشی یا سرمایشی، هوا را به دمای مطلوب می رساند و در داکت های پخش شده در ساختمان توزیع می نماید.

2.تونل های تلسکوپی

پل تلسكوپی با توجه به نیاز ترمینال به دو صورت دو قسمته و سه قسمته طراحی و ساخته میشوند كـه توانـايی حركـت در داخل هم را دارند. سازه تونل ها از متریال باکیفیت ساخته شده و در رنگ آمیزی آن ها از استاندارد C5-M استفاده میشود که این استاندارد مخصوص محیط های دریایی و سکوهای نفت می باشد.

  • تونل اصلی

تونل اصلی که تنها دارای حرکت ارتفاعی است و از یک سمت به ترمینال و از سمت دیگر به تونل متحرک کوچک (T-head) متصل می باشد.

  • تونل T-HEAD

این تونل، تونل کوچک عمود بر تونل اصلی است که خود دارای حرکت طولی است و با کمک کالسکه قادر به حرکت ارتفاعی می باشد.

3.سیستم بالابر (جک ها)

جكها به سازه تونل انتهایی متصل شده اند که از پـایين بـه سیستم ترکشن متصل است و با سیستم محرک هیدرولیکی، توانـايی تغييـر ارتفاع پل تلسكوپی را دارند.

4.سیستم ترکشن

اين قسمت توسط جكها به پل تلسكوپی وصل شده است و بـا حرکت دورانی چرخ ها، باعث حركت طولي تونل ها (تلسکوپی) و همچنين حركـت شعاعی پل، پیرامون ستون روتاندا می شود.

5.کابین

اين قسمت به انتهاي تونل آخر وصل شده و محل اتصال پـل تلسكوپي با بدنه هواپيما است و قابليت دوران حول مركز خود را دارد. سيستم هدايتي وكنترلي پل تلـسكوپي، سیستم تنظیم ارتفاع خودکار و محـل قـرار گـرفتن اپراتور در اين قسمت جای دارد.

6.رتندا

اتاقک اتصال سالن ترمینال به تونل پل که با کمک ستون رتندا قابلیت چرخش حول محور خود را دارد.

7.پلکان سرویس

پلكان برای عبور كاركنان فرودگاه و يـا سـاير افـراد مـسئول استفاده می شود. همچنين در مواقع اضطراری براي خـارج كـردن مسافران می توان استفاده كرد. اين پلكان به صورتی طراحی شـده كــه بــا تغييــر ارتفــاع پــل تلــسكوپی قابــل اســتفاده اســت.

8.پنل کنترل

صفحه ميز پنل، نقش واسطه بين اپراتور و سيستم را دارد. طراحی اين قسمت بگونه ای است كه علاوه بر كارايي بالا، وجود HMI و امكانات كامل به راحتی و آسانی كاربر می تواند از آن استفاده نماید. علاوه براین پل ها به وسیله PLC  کنترل می شوند.

 9.سنسور

در تولید پل ها برای رسیدن به سرعت و دقت مطلوب در انجام فرآیند کاری از انواع مختلف سنسور مکانیکی و الکترونیکی استفاده میشود. عملکرد سنسورها و قابلیت اتصال آنها به دستگاه  PLC، باعث شده است اتصال پل به هواپیما به راحت ترین شکل ممکن صورت پذیرد.

 

pdf محصول :